În sfârşit, copilul este aici!

Deşi micuţul şi-a făcut deja apariţia, organismul tău va avea nevoie de câteva luni pentru a-și reveni la normal.

Pe măsură ce organismul îşi revine după sarcină şi după naştere şi începe să producă laptele matern pentru copil, te poţi aştepta la mai multe modificări fizice.

NewMumBodyArticle2

Uterul se micşorează

Uterul a fost întins, în mod asemănător unui balon, şi îi vor trebui câteva săptămâni pentru a reveni la dimensiunea sa obişnuită. Pe măsură ce uterul se contractă, s-ar putea să simţi nişte crampe asemănătoare cu durerea din timpul menstruaţiei.

Sângerările

În primele 2-4 săptămâni după naştere, vei avea nişte sângerări vaginale denumite lohii, care nu sunt o menstruaţie adevărată. Acest lucru se va întâmpla oricum, fie că ai avut o naştere naturală, fie că ai născut prin cezariană. Sângerarea va fi destul de abundentă în primele 12-24 de ore după naştere. După câteva zile ar trebui să capete o culoare roz-maronie, iar în cele din urmă albă.

Probabil că nu vei avea menstruaţii atâta timp cât alăptezi. Dacă nu alăptezi, probabil că vei avea prima menstruaţie la 4 săptămâni după naştere.

Hemoroizii  

Apariţia hemoroizilor este destul de frecventă după naştere, însă aceştia dispar, de obicei, în decurs de câteva zile. Evită apariţia constipaţiei prin consumul din belşug al alimentelor bogate în fibre (precum fructele, legumele şi cerealele integrale) şi prin consumul din abundenţă al apei. Medicul sau farmacistul îţi pot prescrie medicamente pentru tratamentul hemoroizilor, în cazul în care vei avea nevoie de tratament.

Pentru a ajuta la evitarea pierderilor de urină din vezica urinară, continuă să efectuezi zilnic exerciţiile pentru planşeul pelvin

Slăbirea musculaturii planşeului pelvin

Musculatura planşeului pelvin a fost suprasolicitată în timpul lunilor de sarcină şi s-ar putea să fie slăbită. Pentru a ajuta la evitarea pierderilor de urină din vezica urinară, continuă să efectuezi zilnic exerciţiile pentru planşeul pelvin.

Laptele matern

Timp de câteva zile după naştere, sânii tăi vor produce colostru, un lichid cu conţinut bogat de proteine, substanţe nutritive importante şi anticorpi pentru nou-născutul tău. Secreţia laptelui matern începe, de obicei, la 2-3 zile după naştere. Dacă alăptezi, vei produce aproximativ 300–500 ml de lapte pe zi în prima săptămână, cantitate care va creşte apoi la circa 600–700 ml, în funcţie de necesităţile copilului.

Alăptarea

Dacă acest lucru este posibil, profesioniştii din domeniul sănătăţii îţi recomandă să alăptezi nou-născutul. Alăptarea are numeroase beneficii atât pentru tine, cât şi pentru copil.

Observaţie importantă: Laptele matern este cel mai bun aliment pentru nou-născuţi şi sugari. Consultă medicul tău sau un profesionist din domeniul sănătăţii pentru a primi recomandările necesare.

Alăptarea este benefică pentru tine din următoarele motive:

>te ajută să dezvolţi relaţia cu copilul tău,

>ajută organismul să îşi revină la starea premergătoare sarcinii,

>te poate ajuta să te relaxezi, luând o pauză de la activităţile trepidante ale zilei pentru a alăpta.

Alăptarea este benefică pentru copilul tău din următoarele motive:

>conţine substanţe nutritive importante de care copilul tău are nevoie pentru a creşte şi a se dezvolta,

>conferă protecţie împotriva numeroaselor probleme de sănătate,

>reprezintă un aliment ieftin şi convenabil.

NewMumBodyArticle

Ghidurile privind alimentaţia recomandă ca nou-născuţii şi sugarii să fie alimentaţi exclusiv la sân în primele 6 luni după naștere. Aceasta este însă o decizie pe care trebuie să o iei pe baza circumstanţelor concrete existente în cazul tău şi în baza recomandărilor medicale.

După 4 săptămâni, copilul tău ar trebui să aibă deja un tipar de hrănire relativ regulat, astfel încât vei putea să îţi organizezi rutina zilnică plecând de la orarul de alăptare.

Tiparele de hrănire

Fiecare copil are un tipar de hrănire diferit, aşa că va trebui să îţi dai seama care este acesta în cazul copilului tău.

În primele câteva săptămâni, un copil alimentat la sân poate să sugă de 8-12 ori într-un interval de timp de 12 ore. Copiii alimentaţi cu biberonul au un număr mai mic de mese, iniţial aproximativ 8 mese pe zi.

După aproximativ 4 săptămâni, copilul ar trebui să aibă deja un tipar de hrănire relativ regulat, astfel încât vei putea să îţi organizezi rutina zilnică plecând de la orarul de alăptare.

Dacă alăptezi, poate să dureze ceva timp până vei deprinde tehnica corectă. Dacă ai probleme, cere ajutorul moaşei, asistentei medicale sau al specialistului în alăptare.

Dacă preconizezi că vei fi plecată la ora mesei, poţi să îţi mulgi sânii – cu ajutorul unei pompe pentru sân şi să depozitezi la frigider laptele matern pentru a-l putea utiliza mai târziu.

Reluarea vieţii sexuale

În săptămânile sau lunile care urmează naşterii, este normal să simţi că nu eşti pregătită să îţi reiei viaţa sexuală. Recuperarea fizică ar putea să dureze ceva timp şi s-ar putea să te simţi foarte obosită, astfel încât sexul poate fi ultimul lucru la care te gândeşti. Dacă eşti pregătită să îţi reiei viaţa sexuală, poţi încerca acest lucru după oprirea sângerării. Dacă ai fost cusută, este posibil să ai nevoie de mai mult timp până te vei simţi confortabil.

Câteva cuvinte despre contracepţie

Foloseşte o formă adecvată de contracepţie în cazul în care este important să nu rămâi însărcinată din nou cât mai curând. Este o concepţie greşită foarte frecventă că nu poţi rămâne însărcinată în timp ce alăptezi. Unele femei ovulează în această perioadă de timp. Vorbeşte cu medicul tău despre opţiunile de contracepție disponibile pentru tine.

Ai grijă de starea ta de bine emoţională

Este destul de frecvent ca femeile să se simtă triste şi labile 3-4 zile după naştere. Hormonii şi oboseala realizează “o conspiraţie” împotriva ta. Cu toate acestea, dacă sentimentele se înrăutăţesc şi ţi se par dificil de gestionat, vorbeşte cu medicul, asistenta medicală sau moaşa dumneavoastră.

Recomandări suplimentare despre cum să fii o proaspătă mămică

Simţi că înţelegi mai bine acum organismul tău după sarcină? Ai dori să ştii la ce te mai poţi aştepta în primele luni de maternitate? Poți vizita pagina noastră referitoare la alimentaţie pentru sfaturi privind regimul tău alimentar şi poți să treci la pagina noastră referitoare la stilul de viaţă pentru recomandări privind gestionarea provocărilor în faţa cărora este pus părintele unui nou-născut.