Dacă testul tău de sarcină a fost pozitiv, felicitări! Eşti pe punctul de a începe o călătorie minunată.

Probabil că ai mintea plină de întrebări de genul „Cum se va schimba organismul meu?“ şi „Cât de repede se dezvoltă copilul?“. Deşi experienţa trăită de fiecare femeie este diferită, iată la ce te poţi aştepta în timpul celor 3 trimestre de sarcină.

Primul trimestru de sarcină – primele 12 săptămâni

Sarcina se calculează începând de la prima zi a ultimei menstruaţii, deoarece data exactă la care ai conceput este dificil de identificat. Având în vedere că se produce concepţia în mod tipic la jumătatea ciclului menstrual, în primele două săptămâni nu eşti de fapt însărcinată, însă acestea sunt totuşi considerate ca fiind primele două săptămâni ale sarcinii tale.

După ce ovulul este fecundat, aproximativ în săptămâna 3, hormonii din sarcină vor începe să producă anumite schimbări majore. Ca rezultat al acestora, s-ar putea să prezinţi unele dintre următoarele simptome.

În primul trimestru de sarcină, până la 80% dintre femei pot prezenta stări de rău matinale, cu simptome precum greaţa şi vărsăturile.

 Greţuri matinale: În primul trimestru de sarcină, până la 80% dintre femei pot prezenta stări de rău matinale, cu simptome precum greaţa şi vărsăturile, din cauza nivelurilor crescute de hormoni din sarcină.  Este o înţelegere greşită și foarte răspândită – greţurile matinale ar apărea numai în cursul dimineţii. De fapt, ele pot să apară la orice oră din zi sau din noapte. Una din 5 femei poate prezenta greţuri matinale în cel de-al 2-lea trimestru de sarcină, iar ocazional acestea pot să continue pe întreaga durată a sarcinii.

Dacă ai greţuri matinale, fereşte-te de alimente care îți pot provoca greaţă, consumă alimente frecvent, dar în cantităţi mici, evită alimentele grase şi condimentate şi bea apă din abundenţă.

Pagina noastră referitoare la alimentaţia din timpul sarcinii conţine mai multe recomandări pentru a te ajuta să gestionezi simptomele greţurilor matinale.

> Modificări la nivelul sânilor: Sânii tăi vor începe să crească şi s-ar putea să fie sensibili. Mameloanele vor creşte, se vor închide la culoare şi vor deveni mai proeminente.

> Oboseală: Nivelurile ridicate de progesteron, fără să mai amintim „orele suplimentare“ efectuate de organismul tău pentru a asigura dezvoltarea copilului, pot să te epuizeze. Odihneşte-te cât mai mult posibil şi alimentează-te cât mai adecvat (acest lucru poate fi dificil în cazul în care suferi de greţuri matinale).

> Emotivitate accentuată: Datorită nivelurilor hormonale crescute, este normal să te simţi mai emotivă decât de obicei. Roagă-ți partenerul de viață şi prietenii să fie înţelegători şi toleranţi.

> Poftele alimentare şi repulsiile: S-ar putea să observi că nu suporţi un anumit aliment sau să ai o poftă excesivă pentru un alt aliment. În general, acest lucru nu reprezintă o problemă, cu excepţia cazului în care ai pofte neobişnuite. Dacă eşti îngrijorată, consultă medicul tău.

> Creşterea nevoii de a urina: Pe măsură ce trec săptamânile de sarcină și volumul lichidelor din organismul tău creşte, uterul va apăsa pe vezica urinară și vei dori să mergi la toaletă mai frecvent. Atunci când simţi nevoia de a urina, fă-o, pentru a reduce la minimum presiunea nedorită asupra vezicii urinare.

> Senzaţia de ameţeală: S-ar putea ca uneori să te simţi puţin ameţită. Acest lucru se poate datora modificărilor hormonale. Încearcă să nu stai prea mult timp în picioare, iar atunci când te ridici din poziţie şezândă sau culcată, fă-o încet. Dacă ameţelile sunt severe, contactează-l imediat pe medicul tău.

> Pirozis şi constipaţie: Aparatul tău digestiv îşi va încetini ritmul, pentru a asigura o perioadă mai lungă de timp pentru absorbţia alimentelor. Acest lucru poate duce la apariţia pirozisului şi a constipaţiei.

Pentru a contribui la ameliorarea pirozisului, încearcă să ai mese regulate, în cantităţi mici şi evită alimentele prăjite sau condimentate, precum şi băuturile acidulate. De asemenea, poate vei dori să iei suplimente antiacide care pot fi utilizate în timpul sarcinii, aşa cum este Rennie. Pentru mai multe sugestii, citeşte pagina noastră referitoare la alimentaţia din timpul sarcinii

Pentru a contribui la ameliorarea constipaţiei, consumă din abundenţă alimente bogate în fibre, fii activă şi bea apă din belşug. Dacă te gândeşti să iei laxative, consultă medicul înainte.

Poți descărca formularul nostru gratuit de informare  Câteva lucruri despre constipaţia din timpul sarcinii.

Punctele tale de referinţă în primul trimestru de sarcină

> La aproximativ 7 zile după fecundaţie, embrionul se va implanta în mucoasa uterină. Vor începe să se formeze placenta, cordonul ombilical şi sacul amniotic, pentru a hrăni embrionul şi a-l proteja.

> La finalul primelor 12 săptămâni, uterul poate fi simţit prin abdomen, iar abdomenul tău va începe să crească în volum.

Progresul copilului în primul trimestru de sarcină

La finalul primului trimestru de sarcină:

> S-au format toate organele importante, iar sângele este pompat prin vase.

> A început dezvoltarea organelor genitale.

> Există deja degete la mâini şi picioare şi au apărut unghiile.

> S-au format trăsăturile faciale.

> Copilul tău are o lungime de aproximativ 6 cm şi poate fi deja recunoscut.  El se mişcă deja în sacul amniotic, însă nu poţi încă să îi simţi mişcările.

Al doilea trimestru de sarcină – săptămânile 13 – 26

Majoritatea femeilor se bucură de al 2-lea trimestru de sarcină mai mult decât de primul trimestru de sarcină, deoarece greţurile matinale, sensibilitatea mamară şi oboseala încep să se atenueze. Fii pregătită pentru apariţia unor noi simptome!

> Dureri: Pe măsură ce corpul tău creşte în dimensiuni, este posibil să simţi unele dureri pe părţile laterale şi în partea de jos a abdomenului. Este posibil ca greutatea în exces să îți provoace dureri la nivelul coloanei vertebrale lombare şi s-ar putea să ai crampe musculare la nivelul membrelor inferioare. Roagă medicul să îți spună care sunt exerciţiile fizice simple care te pot ajuta în acest sens.

> Congestie nazală: Creşterea concentraţiilor hormonale poate să cauzeze înfundarea nasului sau sângerări nazale.

> Sensibilitate gingivală: Cu mare probabilitate, gingiile tale vor sângera mai uşor, aşa că procedează cu atenţie în timpul manevrelor de rutină de igienă orală şi nu efectua un periaj dentar prea viguros.

Pielea de pe abdomen poate să prezinte prurit (senzaţie de mâncărime) pe măsură ce se întinde peste uterul în continuă creştere. Încearcă să foloseşti zilnic un produs hidratant, pentru a te ajuta la prevenirea vergeturilor.

> Prurit cutanat: Pielea de pe abdomen poate să prezinte prurit (senzaţie de mâncărime) pe măsură ce se întinde peste uterul în continuă creştere. Încearcă să foloseşti zilnic un produs hidratant, pentru a te ajuta la prevenirea vergeturilor.

> Vene varicoase şi hemoroizi: În timpul sarcinii, vei fi mai predispusă la apariţia venelor varicoase şi a hemoroizilor. Evită să stai prea mult timp în picioare sau aşezată. De asemenea, evită poziţia picior peste picior atunci când eşti aşezată. Medicul tău îți poate prescrie medicamente pentru tratamentul hemoroizilor.

> Secreţii vaginale: În acest moment este normal să ai o secreţie de culoare albă cu vâscozitate redusă, numită leucoree. Aceasta contribuie la menţinerea sănătăţii vaginului tău. Dacă observi o secreţie de alt tip sau de altă culoare, consultă medicul de familie.

> Modificări de culoare ale pielii: Hormonii din sarcină pot produce apariţia unor pete de culoare închisă la nivelul feţei sau a abdomenului. Această afecţiune poate fi înrăutăţită de expunerea la soare, aşa că foloseşte protecţie solară adecvată atunci când te afli în aer liber.

> Senzaţie de lipsă de aer: Pe măsură ce prin plămânii tăi este procesată o cantitate mai mare de oxigen pentru a asigura necesităţile copilului tău, poţi avea o senzaţie de lipsă de aer sau este posibil să ai o frecvenţă mai mare a respiraţiilor.

> Creşterea apetitului: S-ar putea ca datorită creşterii copilului să ai o senzaţie permanentă de foame, însă nu înseamnă că trebuie „să mănânci ca pentru doi“. Dacă simţi nevoia unei gustări, fă o alegere sănătoasă, cum ar fi de exemplu un fruct sau un iaurt.

PregnantFetus2BodyArticle

Punctele tale de referinţă în al 2-lea trimestru de sarcină

> S-ar putea să simţi pentru prima oară mişcările copilului tău între săptămânile 18 şi 20 de sarcină. Acest fenomen este numit „perceperea mişcărilor fetale“ şi poate fi resimţit la început ca un fel de vibraţie în interiorul abdomenului.

> Abdomenul tău va deveni vizibil mărit pe măsură ce copilul continuă să crească.

Progresul copilului în al 2-lea trimestru de sarcină

La finalul celui de-al 2-lea trimestru de sarcină:

> Copilul tău se mişcă şi reacţionează la atingere şi la sunete.

> Începe să îşi deschidă ochii, iar genele şi sprâncenele sunt vizibile.

> Pielea îi este acoperită cu nişte fire de păr foarte fine, mătăsoase, precum şi de o substanţă cremoasă, de culoare albă, numită vernix.

> Se dezvoltă reflexele, cum ar fi cel de înghiţire şi de supt.

> A început să îi crească păr pe cap.

> S-au format amprentele.

> Copilul tău are o lungime de aproximativ 23 cm.

Al 3-lea trimestru de sarcină – din săptămâna 27 până la naştere

Aproape că ai ajuns la final! S-ar putea să ai o senzaţie tot mai accentuată de disconfort în aceste ultime săptămâni ale sarcinii, pe măsură ce copilul tău continuă să crească în greutate şi să se mişte într-un spaţiu limitat. Încearcă să te odihneşti cât mai mult posibil. De asemenea, este posibil să apară câteva simptome în plus faţă de cele din al 2-lea trimestru de sarcină, acestea incluzând:

> Umflarea mâinilor, picioarelor şi a feţei: Excesul de lichid poate cauza umflarea mâinilor şi picioarelor şi apariţia unei senzaţii de tumefiere la nivelul feţei. Ori de câte ori poţi, încearcă să te culci cu picioarele ridicate.

> Scurgeri mamelonare: S-ar putea ca din mameloane să înceapă să se scurgă colostru, lichidul cu care se va hrăni copilul până când va începe secreţia lactată propriu-zisă. Pentru a evita pătarea hainelor, foloseşte tampoane pentru sâni.

S-ar putea să simţi nişte contracţii slabe, „de exersare“, pe măsură ce organismul se pregăteşte pentru naştere.

> Contracţii Braxton Hicks: S-ar putea să simţi nişte contracţii slabe, „de exersare“, pe măsură ce organismul se pregăteşte pentru naştere. Acestea sunt numite contracţii Braxton Hicks şi vor apărea şi vor dispărea la intervale neregulate de timp. În cazul în care sunt puternice şi regulate, contactează medicul. Este posibil să fi intrat în travaliu.

PregnantFetus3BodyArticle

Punctele tale de referinţă în al 3-lea trimestru de sarcină

> La data probabilă a naşterii este posibil să ai cu 11-16 kg în plus faţă de greutatea ta de dinainte de sarcină. Aceasta se datorează în cea mai mare parte greutăţii copilului, placentei şi lichidului amniotic, precum şi creşterii cantităţii de grăsime şi de lichid din organism.

> La 37 de săptămâni, se consideră că sarcina a ajuns la termen.

Progresul copilului în al 3-lea trimestru de sarcină

La finalul celui de-al 3-lea trimestru de sarcină:

> Copilul este probabil orientat în bazin cu capul în jos, pregătit de naştere.

> Aparatele şi sistemele organismului copilului tău sunt dezvoltate complet şi sunt pregătite să funcţioneze în mediul extern.

> Părul moale şi mătăsos care îi acoperea corpul a dispărut.

> Copilul tău are o lungime de aproximativ 45-56 cm.

Mai multe recomandări pentru sarcină

Te simţi mai pregătită pentru cele 3 trimestre ale sarcinii? Poți arunca acum o privire peste paginile referitoare la alimentaţia din timpul sarcinii şi stilul de viaţă din timpul sarcinii. Aceste pagini conţin numeroase informaţii utile, care te vor ajuta să te menţii în forma perfectă.